Information: Golv behöver bytas i Västra Stenhagenskolan och Västra Stenhagens förskola

Fastighetsägaren Skolfastigheter har upptäckt ett omfattande byggfel i golvet i den byggnad där Västra Stenhagenskolan och Västra Stenhagens förskola ligger. Det innebär att alla plastmattor i lokalerna behöver bytas ut.

En trolig orsak till skadorna i golvet är att golvmattorna lades på för tidigt i byggskedet när huset byggdes. Skadorna upptäcktes efter provtagning på fem olika platser i fastigheten.

Åtgärder pågår och fortsatt renovering planeras av lokalerna
Fastighetsägaren Skolfastigheter har inte hittat några farliga ämnen genom de mätningar som gjorts i lokalerna, men skador har konstaterats och behöver åtgärdas genom renovering.

Skolfastigheter fick vetskap om byggfelet efter en utredning som blev klar under våren. Verksamhetsansvariga och personal har fått information om resultaten. Nästa steg är att ta fram en plan för renoveringsarbetet. Mattorna ska bytas ut inom en snar framtid, men det är ännu inte klart när arbetet kan påbörjas.

Verksamhet kommer behöva evakueras
Bytet av mattor kommer få stor påverkan på alla verksamheter i fastigheten. Arbetet kommer ske etappvis där hela eller delar av verksamheten måste flytta ut och evakueras när bytet sker. Var verksamheten ska evakueras till och när det ska genomföras är ännu inte klart utan utreds nu av Skolfastigheter och kommunens fastighetsstab. Information kommer att ges kontinuerligt.

Vi ska göra allt vad vi kan så att renoveringen går så smidigt som möjligt.

Om du har frågor är du välkommen att höra av dig till Markus Holgersson, rektor Västra Stenhagenskolan, Pamela Redondo, rektor förskolan.

31 maj 2023